Achieltje's weblog

Schakende, psychiatrisch verpleegkunde studerende, aan fietsen werkende halve gare die iets heeft met de mythische afstand marathon, schildpadden, tekenen, en vele dromen

21 april 2006

De frein derop

Dinsdag: 2u15 gefietst, 60 km, gem hrm: 135
Woensdag en donderdag: rust (door examens)

Net terug van Adegem, waar ik bij Piet van Bastelaere een looptest ben af gaan leggen. 7 maal 1500 meter lopen, telkens een hogere hartslag, beginnen aan 125-130, tot aan 185-190. Zwaar, zwaar, zwaar. Ben echt eens diep geweest. (Da's ook de bedoeling van zo'n test) Waar je in 't begin nog bijna wandelt, loop je op 't einde echt al maximaal, niet van de poes.

Zijn evaluatie, (letterlijk overgenomen):
Maximale snelheid is hoog, maar het percentage daarvan dat je haalt bij de aërobe en de anaërobe drempel is laag. Dat betekent dat je uithouding op dit moment niet zo goed getraind is. Zeker voor een marathon moet je hieraan werken.

Wat moet ik dus gaan doen: trager lopen om sneller te worden. Minder hoge harstlagen op training, langer lopen een een lagere harstlag, weinig snelheidsprikkels, enkel om de snelheid wat te behouden kan je eens kortere wedstrijdjes doen. Maar dan op training geen intensieve prikkels meer, maar lagere hartslagen, langer trainen, ook al doe je 30 km, loop traag, desnoods doe je er 3 uur of langer over, maar versnel niet.

Luxemburg werd eigenlijk afgeraden, eigenlijk moet ik eerst een basis leggen, als ik alles eruit wil halen. Maar als ik voor 't plezier wil lopen, kan ik dat natuurlijk wel doen. Piet stelt een mogelijke tijd op (na een degelijke voorbereiding weliswaar) van 3u. Mits echt tot in de puntjes te trainen zelfs 2u45, maar dan moet ik me maanden daarop focussen en het schema stipt volgen. En dat kan ik niet, geniet teveel van korte wedstrijdjes, dus houden we 't in Luxemburg maar op een lange rustige loop, om dan eens op te bouwen naar eind dit jaar, en daar ergens iets voluit te gaan, dan is 't tenminste verantwoord.

Morgen weblogloop, kga vroeg slapen, en probeer ook morgenochtend nog los te fietsen, zodat de spieren toch iets hersteld zijn, om de 12 km daar af te gaan haspelen. 'k Zie wel waar we stranden, een plaatsje bij Koen zie ik wel zitten...aan de toog weliswaar.

Groetjes

Achieltje

3 Opmerkingen:

  • At 9:37 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Als ik een kwartierke later dan jou aankom, ga ik je met plezier vergezellen naar "den toog"

     
  • At 10:21 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    hopelijk worden je spieren niet te sloom van al dat trage lopen. Daar had ik vorig jaar bij mijn marathontraining op de duur last van (ik begon echt te slepen en werd moe van amper een kilometer lopen) en ik ben toen afgestapt van dat extreem trage lopen (maar ik moest dan echt wel héél traag lopen, tussen 8 à 9 km/u) en toen ging het weer stukken beter.
    Tot straks!

     
  • At 11:53 p.m., Blogger Bart zei…

    hey achieltje,

    was je vandaag tegengekomen op weblog-loop, ikke dan wel als toeschouwer, maar ja ... andere keer beter ... zal je blog volgen ... succes !

     

Een reactie posten

<< Naar de weblog