Achieltje's weblog

Schakende, psychiatrisch verpleegkunde studerende, aan fietsen werkende halve gare die iets heeft met de mythische afstand marathon, schildpadden, tekenen, en vele dromen

28 mei 2006

Kiekenflesch

Of hoe zou je "kiekevlees" in Letzenburgs moeten vertalen? Geen idee, maar kippevel was wel wat me zaterdag tijdens de marathon meermaals is overkomen. Al uren voor de start de aankomsthal geïnspecteerd, discolicht, grote speakers, dranghekkens, rookmachines, iets om heel de marathon in het achterhoofd te houden... en 't was de moeite waard om naar te verlangen...

Vooraf ook Koen en Johan tegengekomen, allebei vergezeld door hun vrouwtjes en/of kindje en/of schoonouders. Laatste uurtjes weglachen, lekker onspannen, voor mij althans.
De loop zelf dan was nog meer kippevel dan het al was. Gestart samen met Johan, in vak C, Koen in vak D. Al na een paar honderd meters ging Johan er vandoor, mn beentjes deden dan nog wat pijn, dus liet ik hem gaan, en bleef een beetje op mn hartslag verderlopen, menigeen passeerde me...shit dacht ik, 't zal toch niet waar zijn dat ik zal moeten stoppen met pijn???
Kilometer 3, net iets meer dan 17 minuten, plots een bekende stem uit de achtergrond, daar was Koen al, eventjes bij me gebleven, wat gepraat, en plots was ook Koen weg, shit, dit gaat niet goed. Niet opgeven, denken aan de arrivee, lichtjes, sfeer, muziek. Kilometer 9, vlak voor de doorkomst aan de startplaats, een emo-momentje, alles liep plots lekker, kwas vertrokken!!!!! Toen al wist ik dat het tot het einde was, raar, maar ken mezelf.

Na een uur lopen kijk ik in de massa en zie daar de twee andere bloggers op nog geen honderd meter voor me lopen, geleidelijk aan kwam ik dichter, liep gewoon mn tempo, en beende hen plots bij, prachtig gevoel, elkaar na anderhalf uur tegenkomen, zonder eigenlijk echt naar elkaar te kijken. Johan ging er toen weer vandoor, had blijkbaar weinig last van z'n blessure, prachtig gelopen. Koen bleef me volgen, soms dacht ik dat hij al kilometers gelost was, en toch liep hij nog steeds vlak achter me, waarna ik besloot gewoon constant te blijven lopen, dit zou voor hem een PR zijn!!!! Toch nog haasje spelen dus. +/- km 22, Koen maakt een plasje, eventjes temporiseren, achterom kijken tot hij weer in mn spoor loopt, ok, weer constant blijven lopen. Ergens rond de 30 à 31 moet hij mij kwijtgespeeld zijn, omdat hij achter me liep, had ik dit niet door, damn, hij zal toch niets mankeren? Achterom kijken, geen Koen te zien, verdomme, wat nu? Tempo blijven houden, kippevel blijven krijgen van de talloze drukbevolkte passage's, prachtige sfeer, genieten. Rekenen, zorgen dat ik binnen de vier binnen ben, beetje reserve opbouwen. Plots Johan in 't vizier krijgen, kdenk rond km 33, luid aangemoedigd in 't passeren, eigen tempo blijven houden. Km 34, klein lusje, waardoor ik Johan nog eens zie, luid roepen, Johan hoort me niet meer, ai ai ai, hij krijgt het moeilijk...
Km 35-38 bergop, lijken oprapen, tempo onder de 6min houden, tijd zat om onder de 4u te blijven. Toch maar tempo houden, met het oog op een eventuele klop van den hamer. Km 37-39 berop tot aan rotonde, zwaar, enkele mensen van de team run stuiven me voorbij, djembégroepen houden er de sfeer in, dit is wat ik nodig heb. Keerpunt maken, uitkijken of ik in tegenovergestelde richting Koen en Johan zie. Ja hoor, enkele minuutjes later zie ik eerst Koen, luid roepen, Go Koen!!!!! Eventjes verder ook Johan, Go Johan. Beiden steken het handje op, eventjes reken en tellen, Koen zal nog binnen 4u zijn, Johan zal het moeilijk hebben, damn.
Laatste km, vlammen, meespurten met de teamrunners, man wat keken die raar op toen ze merkten dat een marathonloper even snel ging dan zij, die er nog maar 10 hadden opzitten...haha, wat een kick, die verstomde smoelen.
En dan...het meest kippevel van heel de loop, de sporthal binnenlopen onder luid applaus, Go Birger (naam stond op borstnummer), handengeklap, luide muziek, discolicht, waaaaaaauw, waan me even een Keniaanse topatleet, wat een prachtig slot. Mijn tijd: 3u54'46" netto. Doel gehaald voor mezelf. Maar wat belangrijker was, hoe zou Koen het stellen, de klok tikt verder, organisatiemensen manen me aan door te schuiven, maar langs de kant weet ik toch wat dichter bij de meet te gaan staan. De brutotijd loopt over de vier uur, netto heeft Koen nog een minuutje of 3, rekenen en tellen waar hij aan het keerpunt was, hij zou het moeten halen als hij niets tegenkomt. Blauwe shirts, jaaaaa, nee, iemand anders, verdomme, waar blijft hij, luttele seconden, plots zie ik hem daar op de meet afstormen, volgens mij zat hij netto onder de 4u, loop hem tegemoet, neem hem in de armen, hij zucht, verdomme, net niet, 24 seconden tekort. "Toch een vet PR jong, op een vlak parcours was dit ruim onder de 4u."
Verdomme, had ik maar bij hem gebleven, kon ik hem aanporren op het laatste stukje, 30 km hangt hij in mn zog, en in de laatste laat ik hem in de steek, en dan mist hij het net, rot gevoel.
Nog eventjes wachten op Johan, die liep al heel moeilijk daarpas, maar hij haalt het, loop ook hem tegemoet, neem hem even vast, je hebt hem man, je haalt het, je bent een held jong!!! Gestart met een blessure en de eindmeet halen in net iets meer dan 4u, prachtig Johan!!!

Ongeloof bleef zich de eerste uren meester maken over mij, wauw, ik haalde het!!! Rot gevoel blijft, kon Koen aan z'n -4u geholpen hebben, zou met graagte wat fruitsap uit mn belt afgestaan hebben, tomme toch.
Nadien de emoties nog doorgespoeld met enige biertjes, de laatste lopers aangemoedigd die nog naar de meet strompelen, na 6u05 wordt de finish afgesloten, ong 2140 atleten zijn dan aangekomen, allemaal helden als je 't mij vraagt!!!! En niet in 't minst de twee mede bloggers, Johan en Koen, 't was een eer om met jullie te mogen lopen.

Vandaag steekt het linkerbeen nog wat, pijn pijn pijn. Maar dat gaat wel over. 't Was 't afzien waard, prachtige loop, prachtige sfeer, nog enkele kleine minpuntjes aanpakken en dit wordt een fantastische loop!!!! Hier kom ik ooit terug, zeker weten.

Op naar de volgende...halve marathon weliswaar, waar weet ik nog niet, mss Leiden, mss ergens anders, we zien wel, nu eerst nagenieten!!!

Groeten

Birger

Update met tijden: Na 10k was ik 1183ste in 54'41".
Halfweg schoof ik op naar de 1174ste plaats in 1u58'07"
Ik kwam over de meet als 836ste in 3u54'46"

Update met e fotocollage: Niet zo heel duidelijk, klein beetje illegaal van een betaalsite geplukt, toch beter dan niets...

19 Opmerkingen:

  • At 10:50 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Amaai Birger : schitterend gelopen op zo'n moeilijk parcours... als gij eens een vlakke marathon loopt, en met deftige training erbij, kom je zeker in de buurt van een 3h40 !!!
    proficiat !!

     
  • At 7:49 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Respect voor je prestatie ... sterk hoe jij zo vlak kan lopen ... en inderdaad met een rustige, blessurevrije opbouw, loop je zelfs terug 3u30! Voor mij kon je niet meer doen ... uiteindelijk moet ik zelf mijn voeten voor elkaar zetten hé :-))

     
  • At 9:04 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    waaaauuuuwwww Birger. Prachtige marathon gelopen seg, en dat zo kort na je blessure!! Héél knap. En je hebt Koen héél dicht naar die 4u geholpen, meer kon je niet doen hé.
    Petje af!! Proficiat!!

     
  • At 9:15 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Schitterend - je doet de mensen met je commentaar watertanden om direct een marathon te lopen - proficiat met de prestatie

    http://steventrimmer.skynetblogs.be

     
  • At 9:49 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Fantastisch gelopen!! Wat een super verslag, het is alsof wij er allemaal bij waren.....
    Zie je dat je naam op shirt helpt!!! Go Birger Go!!!! Proficiat met je geweldige prestatie!!!

     
  • At 11:54 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Amai zeg bol. Kheb al twee keer je verslag gelezen. Vanochtend vroeg de pc aangestoken, dan examen, vanmiddag de aanpassing gelezen. Mens toch, spanning alom. Zou ge beter geen boeken beginnen schrijven ook ;) Ik ga er alleszins helemaal in op, zou het graag zelf ook eens meemaken, maar ja, ... mij kennende en lopen :p

    Tgoh en dan nog 836ste zijn van de 2140!!! Das echt e knalprestatie. Echt volgende keer wil ik mee. Is altijd wel iets dak moet doen voor school, mo kmoet mo tijd proberen te maken, IK WIL MEE, ik wil dat gevoel met je delen. Lijkt me gewoon zalig. Soort van extase.

    Vind het ook echt super wat je voor Koen hebt gedaan, echt schitterend. Ook e dikke proficiat aan Koen en Johan natuurlijk! Fantastisch gewoon!

    Heel trots ben ik op jou!

    Je liefje

    Maaike

     
  • At 12:22 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Proficiat Birger, schitterende prestatie op toch wel geen gemakkelijk parcours. En dat na die blessure, chapeau. Met een ideale voorbereiding en een vlak parcours is dat zeker goed voor 3h30.

     
  • At 1:29 p.m., Blogger Bart zei…

    Goeie Birger, knap gelopen ... Leuk om je verslag te lezen en te zien dat je ook zo begaan was met je kompanen, chique !

     
  • At 2:12 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Fantastisch dat je er zo van kon genieten, het is er weinigen gegeven... Heel mooie tijd! Proficiat!

     
  • At 2:55 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    zeer goed gedoseerd man ! niet te veel gegeven int begin en veel genomen op 'teinde ! Zo moet dat zijn... Spijtig dat je koen "kwijtgespeeld" bent. Hoedanook, thumbs up !

     
  • At 3:20 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Proficiat, knap gelopen .. ooit ga ik mee aan de start, of ik jullie zal kunnen bijbenen betwijfel ik. In ieder geval, geniet van de naweeën !!! Op naar de volgende !!!

     
  • At 5:21 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    amai birger mijn verontschuldiging volgen hier , 'k had je aangeraden om niet te gaan , maar blijkbaar had je toch niet zo veel blessurelast , zeer constant gelopen , jammer misschien van Koen maar je moet het ook positief zien , moest je hem daar niet gehaast hebben zat ie misschien meer over de 4uur , succes gewenst op uw volgende wedstrijden !!!

     
  • At 5:32 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Proficiat met je marathon.

     
  • At 8:44 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Proficiat met je knalprestatie, Birger en wat een kippevel-verslag.
    Het is aandoenlijk dat je meer bekommerd was om Koen en Johan, dan om je eigen prestatie.
    Luxemburg, een marathon om te onthouden voor in de toekomst ...
    Geniet maar van die zalige marathonroes en laat alle spieren maar eens goed masseren.

     
  • At 9:46 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Heee Birger!!
    Top top top top
    super gelopen, gefeliciteerd met je supereindtijd!!

    nu lekker bijkomen, relaxen!
    en nagenieten!

    Super!

     
  • At 9:48 p.m., Blogger Johan zei…

    Birger, toch ook nog efkes er iets tussen plaatsen. Je hebt daar fantastisch gelopen. Ik kan weinig toevoegen aan de commentaren maar zonder blessure en een goeie opbouw kan je een zeer snelle marathon lopen. Het was ongelofelijk plezant daar met zijn drieen, samen genieten en tegelijkertijd ook afzien. Op naar de volgende...

     
  • At 10:10 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Proficiat met deze prachtprestatie, het was zeker geen gemakkelijke M.!

     
  • At 9:04 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Een hele dikke proficiat met je topprestatie! Laat je nu maar lekker verzorgen zodat je snel van je kwaaltjes af geraakt.

     
  • At 10:43 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Proficiat, puike prestatie. Hoop dat ik ook ooit zelf zo een mooie marathon kan lopen. Respect!

     

Een reactie posten

<< Naar de weblog