Achieltje's weblog

Schakende, psychiatrisch verpleegkunde studerende, aan fietsen werkende halve gare die iets heeft met de mythische afstand marathon, schildpadden, tekenen, en vele dromen

08 augustus 2006

I'm a believer...

...in het effect van Z1 loopjes (ofte: slakkegangetrainingen). Toegegeven, toen ik begon met trainen op hardlopen dacht ik maar aan 1 ding: snel lopen, telkens op training sneller, sneller, sneller. Na de zoveelste blessure en weeral weken revalidatie na Luxemburg besloot ik toch maar al die bloggers en al die trainingsgoeroe's te geloven en me erbij neer te leggen, het trainen zou stukken trager gaan vanaf nu. En zo geschiedde, toen ik m'n nieuwe zooltjes en schoenen aantrok liep ik m'n toertje van 11.5km aan hartslag 140, in zowat 1u20, nog geen 9km per uur. Training na training bleef ik traag afwerken, geen snelle trainingen meer, de hartslag zo laag mogelijk, enkel in wedstrijden het volle pond en dan weer rustigaan.

Vandaag, nog eens een 6 tal weken verder, loop ik aan dezelfde hartslag, op 't zelfde toertje, 1u09m30, ofte net geen 10 per uur (9.92 per uur), genoeg voor een verschil van meer dan 10 minuten!!!!! Een zoveelste (would-be)atleet die overtuigd is van het nut van al slakkegangetrainen, maar ik kan niet anders dan bevestigen: het gaat steeds sneller!!!! En nu kan ik blijven trainen, raakte in de vorige maand geen enkele keer geblesseerd, ook dat is een PR, zo lang zonder blessure!!! Hopelijk blijft het nog een hele poos zo, kwil binnenkort wel eens op PR jacht gaan, en op een lange wedstrijd (10km of meer) eens boven de 15 per uur halen, dat zou pas een kick geven, ik zie 't weer volledig zitten.

Dames en heren, u hoort nog van mij

Birger

6 Opmerkingen:

  • At 11:32 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Ook ik ben intussen bij de believers. Sinds mijn lopersknie ben ik ook overgeschakeld op (heel) traag lopen, op aanraden van de kinesist die me behandeld heeft en wedstrijden in de Alpen van 78 kilometer gelopen heeft.

     
  • At 7:46 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Achieltje, ik hoop dat het bij mij ook gaat lukken. Alleen ik heb nog geen wedstrijden gelopen. Dus zal ik eens in de 14 dagen wat harder gaan op training.
    Greetz

     
  • At 3:28 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Kijk! Dàt is nu precies wat ik bedoel! Supergoed. Jij ziet het weer zitten? Nou, echt wel hoor, in Gierle ging je als een trein met de zooltjes en de sinusoplossende crème!
    Ga zo door!!

     
  • At 6:03 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    ik heb vorig jaar van een goede triatleet ook eens een schema gekregen, vooral gebaseerd op die belachelijk lage hs ... ik moet echter ook toegeven: de vooruitgang die je daarmee boekt is op geen enkele andere manier te evenaren! Enneuh ... ik droom ook van die 15/uur, maar 't zal nog niet voor morgen zijn vrees ik.

     
  • At 6:59 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    blij dat deze methode voor jou wel werkt Achieltje. Ik heb ze opgegeven na 5 jaar proberen, geen seconde sneller te lopen (mijn basistempo bleef steken op 9 km/u) en constant geblesseerd te raken (soms drie blessures tegelijk). Sinds ik Verheulsgewijs wat sneller loop tijdens mijn duurlopen ben ik net niet meer geblesseerd geweest. Ne mens zit raar ineen hé. Veel succes met je trainingen!

     
  • At 9:21 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Toppie!! Z1 loopjes helpen echt.. en voor jou betekend dat straks een 10EM onder het uur!!! Ik weet het zeker

     

Een reactie posten

<< Naar de weblog