Achieltje's weblog

Schakende, psychiatrisch verpleegkunde studerende, aan fietsen werkende halve gare die iets heeft met de mythische afstand marathon, schildpadden, tekenen, en vele dromen

09 september 2006

Ouderwetse lukken

Laten we beginnen bij 't begin, bij de reden van 't bestaan van deze blog: lopen. Om met mezelf in het reine te komen moest ik wel opnieuw beginnen, van vrijdag 25 augustus was het geleden dat ik gelopen had: 13 dagen!!!!!!! Donderdag is het er dan toch van gekomen, 8 rustige kilometertjes, van Eernegem naar Bekegem en terug. Vrijdag alweer gerust, en vandaag het bij een half uurtje gehouden.

'k Zit momenteel in een overgangsperiode, het vakantieritme (laat gaan slapen, laat opstaan) moet weer aangepast worden aan school en stageritme (ideaal is vroeg gaan slapen om vroeg op te staan). Momenteel zit ik ergens tussenin (laat slapen, vroeg opstaan) en loop ik dus redelijk moe. Beetje bij beetje vroeger slapen en vroeger opstaan, en dan keert het gezonde ritme wel terug.

Nieuws op ander vlak is er ook, deze week via kapaza een ouderwets lukkenijzer (volgens eigenaar van de jaren '20) op de kop kunnen tikken. Lukken, dat zijn koeken (platte, harde koeken met typische ruitvormprint) die vroeger werden gebakken op de stoof, vooral in de nieuwjaarsperiode (ge-LUK-kig nieuwjaar...), het woord "lukken" op zich wordt in de westhoek zelfs nog gebruikt om aan te duiden dat men nog moet nieuwjaar gaan vieren bij iemand (we moetn nog goan lukn bie...). Lukken bakken was ook 't geen mn (overleden) grootvader zijn hele leven heeft gedaan, wat mijn vader na pepe zijn dood deed en wat ik nu ook doe, eigenlijk mag je dus best van een familietraditie spreken.

In die zin trapte ik wel mijn familie op het hart en probeerde het vandaag met een ander recept (moest pepe Maurice 't weten, hij keert hem in zijn graf). Het was ook mijn eerste test met m'n eigen ijzer en het voetje dat ik had laten maken, en het campingvuurtje dat ervoor gebruikt wordt. Het duurde even voor ik het onder de knie had om beide zijden even bruin te bakken, maar na verloop van tijd ging het wel redelijk. Ik had iets meer dan 2kg deeg, beetje veel eigenlijk, vooral als je weet dat je per koekje ongeveer 2 minuten nodig hebt... In totaal kreeg ik er 105 koekjes uit, dus lang genoeg in de weer geweest. Eigenlijk worden lukken pas gebakken als het kouder begint te worden, thuis verklaarden ze me dan ook redelijk gek om bij 23 graden buiten in de zon te staan lukken bakken...

Nog een beetje aanpassen aan 't ijzer, en dan eens met het "familierecept" bakken, zodat we tegen de nieuwjaarsperiode het bakken helemaal onder de knie hebben.

En morgen weer gaan lopen, voor 't eerst sinds lang kan ik nog eens het Beisbroekgeweld gaan vervoegen op zondagmorgen. Dat wordt ongetwijfeld leuk, en zo maakt een mens toch liever loopkilometers...

Bakkersgroetjes

Birger

8 Opmerkingen:

  • At 8:13 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Lukken?? Moest even Google raadplegen maar hier heb ik de oplossing gevonden http://home.tiscali.be/p.boucneau/lukken.html

    ziet er lekker uit!

    trouwens, je logo's staan bij mij on line om verkozen te worden

     
  • At 9:30 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Als't nu nog LUKT om te gaan lopen, dan ist inorde é... ;-)

     
  • At 9:36 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    105 koekjes? Heb je nog over.....

     
  • At 11:58 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Birger,
    Laat maar tijdig weten wanneer we moeten komen proeven.

     
  • At 11:09 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Hmm,

    Die ouderwetse lukken... Ik heb van het familierecept geproefd, en moet zeggen... LEKKER! Veel beter dan die van Jules Destrooper, alhoewel dat niet eens echte lukken zijn...

    Een proevertje waard zou ik zo zeggen...

    Groetjes

    Maaike

     
  • At 2:43 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Hoi,

    Ik vond toevallig je blog omdat er een link op stond naar onze website.
    (http://home.tiscali.be/p.boucneau/lukken.html)
    Leuk om weten dat er nog mensen zijn die de traditie in ere willen houden (al is het op een campingvuurtje, ook mijn vader heeft geen potkachel meer in huis!).
    Alleen: bij mijn grootvader werden er eigenlijk alleen in de winterperiode lukken gebakken...
    ;-)

    Veel succes nog!

    En dat die zelfgebakken lukken beter zijn dan die van Destrooper dat vonden wij ook al!

    Groetjes,
    Patrick Boucneau
    Herk-de-Stad

     
  • At 4:49 p.m., Blogger Unknown zei…

    heeft er iemand een recept van lukken?

     
  • At 9:14 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Good afternoon


    Why should you pay ebay when you can sell your new and used products FREE on http://www.BuySellDirect.net


    http://www.BuySellDirect.net 100% free service is all you need to make money every month.

     

Een reactie posten

<< Naar de weblog