Achieltje's weblog

Schakende, psychiatrisch verpleegkunde studerende, aan fietsen werkende halve gare die iets heeft met de mythische afstand marathon, schildpadden, tekenen, en vele dromen

16 oktober 2006

Smoelenwerk

Pijnlijke dagen ten huize Allary, het was me al opgevallen dat ik bijna tranen in de ogen kreeg als ik iets probeerde te knabbelen: tandpijn dus. Een van mn tanden vooraan (hoe noem je die? snijtanden of zo? Levensgevaarlijke slagtanden? Nee zeker?) had blijkbaar zijn zenuw vermoord, maar dan wel een trage dood, de zenuw was traagjes aan 't afsterven volgens meneer de tandarts.

Geen probleem dus, gewoon eventjes ontzenuwen. Tot zover de theorie. Praktisch gezien moet er bij gezegd worden dat ik op tandgebied een specialleke ben (bij mn laatste routinecontrole had ik bijvoorbeeld 24 gaatjes, wel geen pijn, maar toch bijna een jubileumaantal). Dus ook deze keer kon ik niet zomaar het spelletje meespelen. De foto die gemaakt werd toonde aan dat er in de wortels van 3 tanden vooraan een horizontale breuk zit, met verschuivingen van zenuwkanaal en dergelijke meer, ook callusvorming aan die oude breuk, waardoor hij niet kon ontzenuwen. Blijkbaar moet ik ooit eens ferm gevallen zijn of ferme klop gekregen (klop van de hamer misschien?) en is daardoor die rare breuk ontstaan, meestal is het verticaal, bij mij was het dus horizontaal, 't zou weer niet met mij moeten zijn... Wel lullig als je daar een halfuur aan je tanden laat werken en de tandarts doodleuk zegt: ik zal je niet kunnen helpen, zal het vlug eventjes gedeeltelijk dicht maken en dan kijk ik even naar wie ik je doorstuur. 92 euro armer, en nog steeds niet in staat om een mals biefstukje te bijten wegens teveel pijn.

Straks mag ik dus naar een "endo praktijk", een hopelijk leuke jongedame die niet anders doet dan zenuwkanaalbehandelingen. En ik ga al zo graag naar tandartsen... Twee keer op vier dagen is me echt wel teveel. Hopelijk is het dan weer gedaan met tandpijn en kan ik binnen twee weken in Etten-Leur goed op mn tanden bijten...

Groetjes

Achieltje

6 Opmerkingen:

  • At 7:53 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Arme Achieltje! Wat een pijnlijke toestand, ik hoop dat je inderdaad een leuk vrouwspersoon krijgt die je zonder al te veel pijn helpt! Sterkte hoor!!

     
  • At 11:49 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    Laat weten hoe het afloopt, desnoods struur ik je het reservegebit van m'n opa ... kan je lekker op zijn tanden bijten in Etten!

     
  • At 6:20 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Ah jakkes, tandartsen.... toen ik klein was heb ik er ooit eens een gebeten, dat is niet in goede aard gevallen! 'k Zal duimen dat het een bevallige jongedame is die je zal helpen, wedden dat dat alleen de pijn al verzacht?

     
  • At 9:47 a.m., Anonymous Anoniem zei…

    zolang ge ( zoals ze int plat Westvlaams zeggen ) niet stinkt uit uw muil... dan ist goe ;-)

     
  • At 12:35 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Sterkte gewenst, en beterschap zodat je in Etten-Leur een 'tandje' kunt bijzetten.

     
  • At 6:48 p.m., Anonymous Anoniem zei…

    Aiai Achieltje, dat klinkt pijnlijk. Hopelijk is er ondertussen alweer wat beterschap! En hopelijk zien we je morgen in Lier!

     

Een reactie posten

<< Naar de weblog